ZORGSTRUCTUUR
Zorgplicht
Het schoolbestuur heeft een zorgplicht voor de leerlingen van haar scholen. Dat betekent dat het schoolbestuur ervoor moet zorgen dat de leerling een passende onderwijsplek krijgt. Als de school zelf geen passende onderwijsplek kan bieden, moet de school ervoor zorgen dat de leerling een passende onderwijsplek op een andere school (of instelling) krijgt.
Kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte:
Sommige kinderen hebben een extra ondersteuningsbehoefte bij het volgen van onderwijs. De school geeft in dat geval extra ondersteuning om hieraan zoveel mogelijk tegemoet te komen. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school staat beschreven welke ondersteuningsmogelijkheden de school hierbij kan inzetten.
School en ouders maken afspraken over de manier waarop door de school zelf de extra ondersteuning kan worden gegeven, of de samenwerking met externe onderwijsondersteuners wordt gezocht. Hierbij speelt de intern begeleider van de school een sleutelrol. Voorbeelden van extra ondersteuning zijn: inzet van ambulante begeleiding, extra ondersteuning in de klas door leerkracht of onderwijsassistent, samenwerking met zorgpartners, observaties en/of diagnostisch onderzoek.
Voor scholen is het OOC vaak het eerste aanspreekpunt bij ondersteuningsvragen. Samen zoeken we hoe we de kinderen zo optimaal mogelijk kunnen laten profiteren van het onderwijs op school.
CLB (Consultatieve Leerlingbegeleiding)
Hanneke Heerink (GZ-psycholoog), Sandy Boerrigter en Tineke Zwaga (orthopedagoog) verzorgen consultatieve leerlingbegeleiding op de basisscholen in de deelregio NO-Twente.
Consultatieve leerlingbegeleiding biedt interne begeleiders en leerkrachten de kans om (zorg)leerlingen te bespreken met een onafhankelijke onderwijsadviseur. De CLB heeft als doel een vroegtijdige signalering en advisering van leerkrachten in het toepassen van de juiste handelingsstrategieën ten behoeve van de groep en/of individuele leerlingen.
Platform voor onderzoek, begeleiding en advies (POBA)
Soms komt het voor dat er intensievere begeleiding in de klas nodig is, waarbij ook het OOC wordt ingeschakeld. Wanneer vragen niet direct tijdens een CLB kunnen worden beantwoord en leerkrachten meer ondersteuning nodig hebben om goed af te kunnen stemmen op de leerling/groep, kan een school een aanvraag voor extra ondersteuning indienen bij het POBA.
Het POBA bestaat uit orthopedagogen en ambulant begeleiders die de onderwijsbehoeften van de leerling/groep nader in kaart brengen en de leerkracht coachen bij het geven van extra ondersteuning.
De orthopedagogen en/of ambulant begeleiders voeren bijvoorbeeld specifieke observaties uit, voeren kind- en oudergesprekken en geven adviezen.
De ambulant begeleider koppelt de bevindingen altijd terug aan ouders, school en de betrokken orthopedagoog.
Hieronder vindt u de data waarop het POBA bijeenkomt.
Psycho-Diagnostisch Medewerkers
Soms is het wenselijk om een psychologisch onderzoek af te nemen bij een leerling. Hiervoor wordt dan een psycho-diagnostisch medewerker (PDM-er) ingeschakeld.
Een psychologisch onderzoek biedt inzicht in bijvoorbeeld cognitieve mogelijkheden van een leerling. De PDM-er voert het onderzoek uit en verzamelt alle informatie. De orthopedagoog interpreteert de gegevens vanuit het onderzoek, geeft handelingsadviezen en koppelt de uitkomsten van het onderzoek terug aan ouder(s)/verzorger(s) en school.
Helpdesk:
Het OOC is ook telefonisch bereikbaar voor vragen en advies aan scholen en ouder(s)/verzorger(s).
0541-627010: Inhoudelijke vragen - Hanneke Heerink (GZ-psycholoog) en Tineke Zwaga (orthopedagoog) op maandag en dinsdag (zie pagina "contact" voor de exacte tijden).
0541-627010: Praktische vragen - Sharon Vlutters (secretariaat) op dinsdag en donderdag
CvA (Commissie van Arrangeren)
De CvA geeft advies over verwijzing naar het SBO en SO, evenals bij de herindicaties. Voor plaatsing op het SO of SBO is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig.
Wanneer de CvA een TLV adviseert, wordt dit advies naar het samenwerkingsverband 23.02 gestuurd. Vervolgens wordt de TLV door de directeur van het samenwerkingsverband afgegeven. Ouder(s)/verzorger(s) en het schoolbestuur ontvangen hiervan een afschrift.